Підготовка вчителя до уроку
Успіх уроку значною мірою залежить від підготовки до нього вчителя. Така підготовка складається з двох етапів: попереднього і безпосереднього.
Попередня підготовка до уроку
Передбачає вивчення навчальної програми; її пояснювальної записки, змісту самої програми, усвідомлення мети і завдань навчальної дисципліни в цілому та мети і завдань, які вирішує кожна тема. Учитель знайомиться з підручником, навчальними посібниками, зі спеціальною, педагогічною і методичною літературою, з досвідом роботи інших учителів, аналізує власний досвід. Він має знати, що учні вивчали з цього предмета в попередніх класах і що вивчатимуть у наступних. Для здійснення міжпредметних зв'язків треба орієнтуватися в змісті суміжних навчальних дисциплін.
Перед початком навчального року вчитель розподіляє час на вивчення всіх тем програми, визначаючи відповідні календарні терміни з урахуванням кількості тижневих годин, відведених на цей предмет навчальним планом і розкладом занять. Розподілена таким чином навчальна програма є календарним планом роботи вчителя з предмета.
До початку вивчення розділу або великої теми він планує систему уроків (тематичне планування), що забезпечує логіку вивчення змісту матеріалу, формування вмінь і навичок в учнів. Плануючи роботу з конкретної теми, вчитель визначає її місце в системі курсу. Водночас продумує, які нові ідеї, поняття, вміння, навички треба сформувати в учнів у процесі вивчення цієї теми; які знання із вивчених раніше розділів програми слід використати, щоб учні добре зрозуміли новий матеріал і включили його до системи своїх знань; до яких питань, що вивчалися раніше, варто повернутися, щоб за допомогою нового матеріалу краще з'ясувати їх; які практичні роботи учнів внести до плану і як пов'язати теорію з практикою, які передбачити екскурсії; як встановити зв'язки з іншими навчальними предметами; які нові знання має повідомити вчитель, а які учні засвоять самостійно; які тренувальні вправи і творчі роботи запропонувати учням; як контролювати роботу й організувати самоконтроль учнів; де, з якою метою і як застосовувати варіанти завдань; у яких частинах роботи з теми і якими засобами вплинути на емоційні переживання школярів; як завершити роботу з теми і домогтися, щоб усі учні повноцінно засвоїли передбачені програмою знання, а також набули відповідних умінь та навичок.
Під час попередньої підготовки до уроку вчитель повинен ознайомитися не лише з підручниками і посібниками, а й переглянути навчальні діафільми та кінофільми, прослухати звукові посібники та ін. Значну увагу слід звернути на матеріальне забезпечення практичних і лабораторних занять. За відсутності необхідного обладнання його слід придбати або виготовити.
Важливе питання попередньої підготовки до навчального процесу в конкретному класі — вивчення стилю викладання у ньому інших вчителів, ознайомлення з особливостями учнів, їх ставленням до навчання, до навчальних предметів і до вчителів, що допомагає швидше орієнтуватися в обстановці, знаходити правильні виходи з можливих ситуацій.
Така загальна підготовленість дає змогу вчителю продуктивніше готуватися до безпосереднього конкретного уроку. Недарма В. Сухомлинський зазначав, що вчитель до уроку готується все своє життя.
Безпосередня підготовка до уроку
Потребує глибокого продумування кожного його структурного елемента і може відбуватися в такій послідовності:
Формулювання мети і завдань уроку. Мета уроку має бути: освітня — домогтися міцного засвоєння знань, формування практичних умінь і навичок з конкретного навчального матеріалу; розвиваюча — розвивати мовлення, пам'ять, увагу, уяву мислення, спостережливість, активність і самостійність учнів, прищепити їм способи пізнавальної діяльності та ін.; виховна — сприяти формуванню наукового світогляду, моральних, естетичних та інших якостей особистості кожного школяра, вихованню колективу класу.
Визначення обсягу і змісту навчального матеріалу. Опрацьовуючи програму, підручник і посібники, визначають провідні положення та ідеї і практичний матеріал для їх розкриття. Слід окреслити внутріпредметні та міжпредметні зв'язки, підібрати нові факти, приклади для наповнення теми новим змістом. Цей матеріал повинен мати належний виховний потенціал, сприяти формуванню навичок практичної роботи, розвивати інтереси і здібності учнів.
Вибір форм організації навчання. Підібравши тип уроку, слід попрацювати над раціональною його структурою, визначити тривалість кожного її елемента. Важливо продумати можливість поєднання на уроці фронтальної, групової, парної та індивідуальної роботи.
Вибір методів і прийомів навчання. Потрібно намітити, які методи використовуватимуться на кожному етапі уроку, їх поєднання, взаємодоповнення, виходячи з потреб максимальної пізнавальної діяльності учнів. При цьому слід зважати на: провідні мотиви, інтереси учнів до предмета, ставлення їх до уроків учителя; рівень сформованості вміння навчатися, працездатність, регулярність навчальної праці, виконання домашнього завдання; активність на уроках, уважність і дисциплінованість учнів; їх уміння застосовувати знання на практиці; здібності, потенційні можливості кожного.
Наочно-технічне оснащення уроку. Вчитель визначає, яку наочність або технічні засоби навчання і як буде використано на уроці.
Визначення змісту й методики виконання домашнього завдання. Обсяг домашнього завдання має бути таким, щоб не перевантажувати учнів. Учитель повинен продумати зміст інструктажу щодо його виконання.
Складання плану-конспекту уроку. Кінцевий результат підготовки вчителя до уроку на основі тематичного плану (з урахуванням його реальності під час вивчення теми). У ньому зазначають тему, мету й завдання уроку, його тип і структуру — послідовність навчальних ситуацій під час викладання навчального матеріалу та самостійної роботи учнів, перелік і місце навчальних демонстрацій, час на кожен етап уроку, необхідне для проведення уроку обладнання та навчальні посібники. Учителі математики, фізики, хімії записують до плану розв'язки задач, які будуть запропоновані на уроці.
Перевірка готовності вчителя до уроку. Визначення подумки міри володіння змістом навчального матеріалу, методами і прийомами його розкриття. Слід обов'язково передбачити труднощі, що можуть виникнути під час уроку, і способи їх подолання.
Перевірка готовності учнів до уроку. Здійснюється на організаційному його етапі й під час перевірки виконання учнями домашнього завдання.
Для успішного щоденного і перспективного планування необхідно:
1) урахування того, який матеріал є найскладнішим для засвоєння; з окремих тем програми доцільно мати резервні години за рахунок ущільнення доступнішої для учнів інформації;
2) добрі знання учнів, щоб уявляти рівень їхньої підготовленості до оволодіння програмою курсу;
3) осмислення внутріпредметних і міжпредметних зв'язків явищ, що вивчаються;
4) добір навчального матеріалу, що дає змогу успішно формувати в учнів світогляд, творчу активність і пізнавальну самостійність;
5) пошук і систематизація в матеріалі програми інформації, цікавої для учнів, яка б активізувала увагу, сприяла вихованню вольових зусиль;
6) продумування системи використання наочних посібників і додаткової інформації на кожному уроці, системи практичних і лабораторних робіт згідно з вимогами навчальних програм;
7) визначення системи категорій і понять, осмислення яких є підґрунтям для оволодіння матеріалом програми (засвоєння категоріального апарату для осмислення та розв'язання практичних завдань);
8) визначення обсягу знань та умінь, якими повинні оволодіти слабкий, середній та сильний учні.
Для вчителів біології | ||
Для біологів всі матеріали на основі яких був створений сайт були опубліковані в журналі «Біологія» | ||
http://www.school.edu.ru/catalog.asp?cat_ob_no=25&oll.ob_no_to= | Каталог ресурсів по біології | |
Для математиків | ||
Для математиків Професійне спілкування вчителів математики, обмін досдідом | ||
викладання математики з використанням інформаційних технологій. | ||
вчитель математики | ||
Математичні розваги (завдання для початкових класів) Мета: виховувати у дітей зацікавленість до математичних завдань, зацікавити їх дотепними іграми... | ||
Журнал "ExponentaPro. Математика в приложениях" | ||
Ресурси з математики та інформатики | ||
Олімпіади з математики та задачі для школярів | ||
Каталог ресурсів з математики | ||
ігри з математики | ||
Планета «Математика» | ||
Математичні ігри | ||
Українська мова та література | ||
для вчителів української мови | ||
http://ukrmetod.at.ua/ | Сайт вчителів української мови та літератури, cвітової літератури | |
http://ridnamova.ck.ua | Вчителю української мови та літератури | |
http://mova.kreschatic.kiev.ua/ | Уроки державної мови: правопис, переклад, граматика. | |
серія біобібліографічних матерілів "Літературнo-краєзнавчі студії": Б.Грінченко, Дніпрова Чайка, М.Василенко та інш. | ||
Фізика | ||
для вчителів фізики | ||
віртуальний методичний кабінет вчителя фізики та астрономії. Методика викладання, олімпіади, а також Інтернет - ресурси з астрономії. | ||
учбові матеріали з фізики для учнів та викладачів | ||
Фізика: для вчителя і учня | ||
http://www.gomulina.orc.ru/ | віртуальний методичний кабінет вчителя фізики та астрономії. Методика викладання, олімпіади, а також інтернет - ресурси з астрономії | |
Інтернет - ресурси з фізики | ||
Анімація фізичних процесів | ||
Підготовка учнів до екзаменів з фізики | ||
http://www.irnet.ru/olezhka2/prosvet/wnuclear/wnuclear.shtml | Ядерна фізика та будова Сонця | |
Каталог ресурсів з фізики | ||
КабінетфізикиУніверситетапедагогічноїмайстерності | ||
Хімія | ||
для вчителів хімії | ||
Для вчителів хімії (сайт Гуляйпільського колегіуму «Лідер») | ||
http://cnit.ssau.ru/organics/index.htm | Підручник з органічної хімії | |
http://www.informika.ru/text/database/chemy/Rus/chemy.html | Підручник з хімії | |
http://school-sector.relarn.ru/web_quests/Chemistry_Quest/index.html | Web-квест з хімії | |
http://www.school.edu.ru/catalog.asp?cat_ob_no=24&oll.ob_no_to= | Каталог ресурсів з хімії | |
Алхімік | ||
Історія | ||
Для істориків | ||
літописи історії України | ||
новини з України | ||
сайт призначений для вчителів історії та права | ||
сайт Всеукраїнської асоціації викладачів історії та суспільних дисциплін | ||
літописи історії України | ||
сайт Юридичної наукової бібліотеки. | ||
http://www.school.edu.ru/catalog.asp?cat_ob_no=6&oll.ob_no_to= | Каталог ресурсів з історії | |
Географія | ||
Справжня швидка методична допомога для вчителя географії чи студента - географа. | ||
теорія та нові підходи до вивчення географії | ||
Сайт містить відомостіпро різні країни | ||
Країни світу | ||
Інформатика та технологія | ||
Для вчителів інформатики | ||
Для вчителів інформатики | ||
форум інформатиків України | ||
Творча лабораторія вчителя інформатики | ||
Сайт для вчителів інформатики, учнів та батьків, яким потрібна допомога в світі інформаційно-комунікаційних технологій | ||
вчитися ніколи не пізно, шановні викладачі! Переконайтесь в цьому на сайті Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій і систем. | ||
Міністерство освіти і науки України Інформаційні технології. Світ ПК. Компьютер у школі | ||
Каталог посилань з інформатики | ||
До вашої уваги пропонуємо персональний сайт вчителя технології. | ||
Все для вчителя технології | ||
Відкритий освітній проект вчителя технології | ||
Документація для вчителя технології | ||
Астрономія, зоологія | ||
Астрономія для школярів | ||
зооклуб (все про тварин) | ||
енциклопедіядивовижнихфактівпро тваринний світ | ||
Англійська мова | ||
Англійська мова.ru | ||
Посилання на ресурси, для тих хто вивчає англійську мову | ||
http://www.school.edu.ru/catalog.asp?cat_ob_no=794&oll.ob_no_to= | Каталог ресурсів з англійської мови | |
Тут ви знайдете будь-якийпідручник з англійської мови,різноманітні довідники, книги для читання иаудирування, посібники з колекціями ігр, кросвордів, загадок, тематичих вправ та ін. | ||
Різноманітні таблиці, схеми в цілому,матеріал який охоплює всі процеси,використовуваний нами внавчальному процесі:вивченняграмматики, лексики, аудирування,тренування письмової та розмовної мови. | ||
http://www.britishcouncil.org/ru/russia-english-teaching-online-resources.htm – | online ресурси для вчителів, а також навчальні матеріали, статті, публикації ведучих авторів. | |
http://www.britishcouncil.org/learning-teaching.htm–englishteachers.ru. | ресурс на англійській, а також плани уроків та завдання навідпрацьовування всіх видів мовної діяльності. | |
Необмежена кількість вже готових для друку уроків, завдань, карток ви знайдете на сайті. Матеріали тут завжди оновлюються та поповнюються. | ||
Фізична культура, трудове навчання, креслення, образотворче мистецтво | ||
досвід російських колег з фізичного виховання школярів | ||
сайт вчителя фізкультури | ||
Кулинарія, рукоділля, інтер'єр, квіти,етикет, шкіра та багато ін. | ||
Для любителів майструвати та професіаналів | ||
Тут вас навчать працювати зпрограмою для створювання креслення | ||
Багато цікавого для вчителів образотворчого мистецтва | ||
Організаторам дозвілля | ||
http://www.library.kherson.ua/activities/lib_net_activities.htm | сценарії шкільних свят, бібліотечних акцій | |
тестування он-лайн, електронні бібліотеки | ||
календар знаменних дат і подій. Дні народження видатних людей, історичні події, а також повний календар всього року по днях. | ||
Сценарии уроков и внеклассных мероприятий | ||
Інформаційно-методичний сайт “Вчитель - учень” | ||
Просто деякий корисний матеріал | ||
Сценарії ігор та конкурсів | ||
Вікторини | ||
Позакласні заходи до улюбленого свята | ||
Періодичні видання для педагогів | ||
каталог педагогічних газет і журналів, видавництв, адреси сайтів | ||
електронна версія газети видавничого дому "Первое сентября" : "Начальная школа" | ||
сайт науково- методичного журналу "Физическая культура" | ||
інформаційний сайт "Учительской газеты" | ||
Національна бібліотека України імені В.І.Вернадського представляє електронний катаог періодичних видань | ||
Сайт освітньої хвилі, новини освіти, проекти, поради. | ||
Шановні викладачі! Пропонуємо адреси сайтів, де Ви зможете найти презентації,конспекти уроків, сценарії свят,програми та ін. | ||
Педагогічне товариство КатериниПашкової; | ||
XI Всеросійський Інтернет-педради | ||
Мережа творчих вчителів; | ||
Дитячі електронні презентації та кліпи; |
Управління освіти і науки Білоцерківської міської ради
Науково-методичний центр управління освіти і науки Білоцерківської міської ради
Освітній портал «Педагогічна преса»
Перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів, затверджений Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі
Спеціалізовані Інтернет-сайти дитячої літератури:
- www.childbooks.blox.ua – веб-сайт "Книги для дітей”;
- www.abetka.ukrlife.org – веб-сайт для дітей "Весела абетка”;
- www.abetka-logopedka.org – веб-сайт "Світ дитини”;
- www.kazka.in.ua – веб-сайт "Українська казка”;
- www.ae-lib.org.ua/_lit_child.htm – веб-сайт "Дитяча література”;
- www.levko.info – дитячий сайт "Левко”;
- www.mysl.lviv.ua – веб-сайт "Країна міркувань”;
- www.slovogray.narod.ru – літературний сайт Ігоря Січовика;
- www.dytjachi-virshi.org.ua – авторський сайт "Віршики пана Назара” .
Освітньо-інформаційні ресурси:
- http://teacher.at.ua – веб-сайт "Вчитель вчителю, учням та батькам”;
- www.balachka.com – веб-сайт "Пиши українською”;
- http://bibliyna-istoriya.org.ua – веб-сайт "Біблійна історія”;
- http://cikave.org.ua/pro-sajt – веб-сайт "Цікаво про цікаве”;
- http://www.ukr-tur.narod.ru – веб-сайт "Світ географії та туризму”;
- www.akBooks.com.ua – веб-сайт "Академічна книгарня@онлайн”;
- http://lcorp.ulif.org.ua/dictua – український лінгвістичний портал "Словники України”;
- http://www.idea-ukraine.org – проект "Відкритий світ інформаційних технологій”.
Інтернет-сайти бібліотек та електронних бібліотек
- http://www.4uth.gov.ua – веб-сайт Державної бібліотеки України для юнацтва (м.Київ);
- http://www.chl.kiev.ua – веб-сайт Національної бібліотеки України для дітей;
- http://www.nbuv.gov.ua – веб-сайт Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського (м.Київ);
- http://www.bukvoid.com.ua – веб-сайт "Буквоїд”;
- http://www.nplu.org – веб-сайт Національної парламентської бібліотеки України (м.Київ);
- http://www.ukrbook.net – веб-сайт Книжкової палати України імені Івана Федорова (м.Київ);
- http://library.zntu.edu.ua/res-libr-el.html – веб-сайт "Бібліотеки в мережі Internet”;
- http://lyapota.boom.ru/lib.htm – колекція посилань на кращі електронні бібліотеки;
- http://book.uraic.ru/ssylki/biblioteki – інформаційно-довідковий портал "Library.ru”;
- http://www.loc.gov – веб-сайт Бібліотеки Конгресу США;
- www.bnf.fr – Bibliotheque Nationale или BNF) — веб-сайт Національної бібліотеки Франції;
- www.bl.uk – веб-сайт Британської бібліотеки.
Інтернет-сайти музеїв та картинних галерей України
- http://prostir.museum – портал "Музеи Украины”;
- http://www.prostir.museum/sites/ua – веб-сайт "Музейний простір України”;
- http://namu.kiev.ua – веб-сайт Національного художнього музею України;
- http://www.warmuseum.kiev.ua – веб-сайт Національного музею історії Великої Вітчизняної війни 1941 – 1945 років;
- http://hutsul.museum – веб-сайт Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття;
- http://museum.odessa.net/fineartsmuseum – веб-сай Одеського художнього музею;
- http://www.archaeology.odessa.ua – веб-сайт Одеського державного археологічного музею;
- http://www.oweamuseum.odessa.ua – веб-сайт Одеського музею західного і східного мистецтва;
- http://muzey.vn.ua – веб-сайт Вінницького обласного краєзнавчого музею;
- http://www.museum.lviv.ua – веб-сайт Львівського музею історії релігії;
- http://lvivgallery.org – веб-сайт Львівської національної галереї мистецтв;
- http://honchar.org.ua – веб-сайт Музею I.М. Гончара;
- http://www.chersonesos.org – веб-сайт Національного заповідника "Херсонес Таврійський”;
- http://www.tmf-museum.kiev.ua – веб-сайт Державного музею театрального, музичного і кіномистецтва України.
Інтернет-сайти світових музеїв та картинних галерей
- http://poklonnayagora.ru – веб-сайт Центрального музею Великої Вітчизняної війни 1941—1945 рр. (Російська Федерація);
- http://www.muar.ru – веб-сайт Державного музею архітектури ім. А.В. Щусєва (Російська Федерація);
- http://www.spbmuseum.ru – веб-сайт Держаного музею історії Санкт-Петербурга (Російська Федерація);
- http://www.vmdpni.ru – веб-сайт Всеросійського музею декоративно-прикладного і народного мистецтва (Російська Федерація
RonnieFub
2018-03-30 12:39:08В настоящее время покупатели проявили большой интерес к новинке – живым цветам в стекле. Они прекрасно смотрятся на столе, на тумбочке, по внешнему виду ничем не отличаясь от обычных живых цветов, подробнее об этом читайте на сайте [url=http://tvoi-noski.ru]tvoi-noski.ru[/url]...
TasiaThout
2018-03-28 18:38:08[url=https://casinomegaslotos.com/]online gambling casino[/url] kasino [url=https://hotlistcasinogames.com/]casino games real money[/url] kasino [url=http://casinoline17.com/]kasino[/url] kasino [url=http://casinobablogames.com/]casino slots[/url] casino games [url=http://bom777casino.com/]best online casino[/url] online casino games [url=http://onlinelistcasino24.com/]play casino games online[/url] online casino slots...
Gracebic
2018-03-18 20:24:30payday loans no credit check [url=https://smajloans.com/]payday loans no credit check[/url] online loans payday loans online...
Helendah
2018-03-07 15:32:27online casino no deposit bonus [url=http://onlinelistcasino24.com/]biggest no deposit welcome bonus[/url] online gambling casino best online casino...
Susanhab
2018-03-02 12:09:58free casino games and poker [url=http://onlinelistcasino24.com/]biggest no deposit welcome bonus[/url] casino games roulette free real money casino no deposit...
RositaTub
2018-02-21 11:11:23slot game [url=http://casinobablogames.com/]online gambling sites for real money[/url] online casinos for us players casino games free...
Dorothydoore
2018-02-20 03:09:29lose weight fast [url=http://regimenforfeit.com/]garcinia cambogia[/url] weight loss drugs weight loss pills for women...
Williamacawl
2018-02-17 20:55:48slot game [url=http://casinoline17.com/]casino games free[/url] online casino gambling casino games slots free heart of vegas...
admfjxydsp
2014-06-02 13:23:15jqmmecjmbutfslwb.wfdijsozb2, xcqxkbmnie , [url=http://www.xdeghwxqcz.com/]kzzoovqkwe[/url], http://www.osootvodvp.com/ xcqxkbmnie...
oczeogbdtf
2013-12-16 20:17:29eezmmcjmbutfslwb.wfdijsozb2, iywjqflgmt , [url=http://www.izxqjwtbst.com/]ijypvaugje[/url], http://www.uundoswhnm.com/ iywjqflgmt...